Hoe krijg jij de meeste complimentjes op de werkvloer?

Zorgwerk werken in de zorg - foto van zorgmedewerkers die een high five geven nadat ze een compliment op de werkvloer hebben gekregen

Goede feedback ontvangen als je aan het werk gaat in een organisatie

Wie houdt er niet van een complimentje? Ze geven direct een positief gevoel en een extra motivatie boost. Complimenten zijn niet alleen fijn om te ontvangen, maar bevatten ook een lading positieve feedback. Zeker in de zorg en kinderopvang, kan je er veel van leren over wat een opdrachtgever belangrijk vindt en wat je goed doet. Hier word je zekerder van en waarschijnlijk krijg je ook een flinke dosis zin om je nog verder in te zetten. De vraag van vandaag is dan ook: hoe kun je als (zorg)professional de beste feedback ontvangen, bijvoorbeeld als je voor het eerst een dienst draait bij een organisatie? Zodat jij de meeste complimentjes op de werkvloer krijgt.

Heel simpel: stel jezelf voor én tijdens een dienst de volgende 6 vragen:

1.       Weet je wat er van je verwacht wordt?

Soms kan het best spannend zijn om voor het eerst een dienst te draaien bij een nieuwe organisatie, omdat als je het daar nog niet zo goed kent. Probeer je daarom goed in te lezen via de informatie in de Zorgwerk app en je voor te bereiden als je bij een nieuwe opdrachtgever aan de slag gaat. Het is ook handig om alvast uit te zoeken wie je kunt bellen bij vragen of problemen. Dit is vaak degene die de verantwoordelijke dienst heeft, zoals de teamleider of locatiemanager.

2.       Kom je op tijd?

Te laat komen vinden opdrachtgevers een no-go. En zelf vind je dat waarschijnlijk ook niet prettig, omdat je dan al snel achter de feiten aan loopt. Zoek de locatie waar je aan de slag gaat daarom van tevoren even op en plan je route alvast. In de app bij de dienst die je gaat draaien, kun je deze informatie ook altijd gemakkelijk vinden.

3.       Neem je positieve energie met je mee?

Je dag starten met positieve energie maakt het werken voor jezelf (én voor je collega’s) een stuk leuker. Glimlach, pak lekker aan en ga vol zin aan het werk! Dit geeft je een dosis frisse energie en zal ook bij je opdrachtgever opvallen.

4.       Kun je de verbinding opzoeken?

Misschien ben je wat sneller geneigd om in de pauze op je mobiel te kijken als je niemand echt goed kent. Probeer dat eens anders te doen en de échte verbinding op te zoeken. Maak een praatje met je collega’s. De meeste mensen vinden het ontzettend leuk als er echte interesse wordt getoond en dit zorgt ervoor dat je je een stuk meer op je gemak gaat voelen.

5.       Kun je nog iets doen?

Vaak zijn het de kleine dingen die een groot verschil maken. Bijvoorbeeld aan je opdrachtgever vragen ‘kan ik nog iets doen?’ voordat je dienst erop zit. Dit laat zien dat je graag wilt helpen en leren.

6.       Kun je rustig blijven?

Soms kan er chaos ontstaan tijdens het werk. Vooral in de zorg en kinderopvang, waar je te maken hebt met veel verschillende kinderen, cliënten, familieleden en/of bezoekers. Probeer in het geval van chaos of een incident vooral rustig te blijven. Herpak samen met je collega’s de rust en probeer de taken opnieuw met elkaar af te stemmen. Soms is het nodig om creatief te zijn om tot oplossingen te komen. Het is ook goed om de collega te onthouden met wie je in die chaos hebt samengewerkt. Het kan gebeuren dat hierna soms vragen vanuit de opdrachtgever komen en dan is het fijn als je de naam van de vaste collega kunt noemen.

Complimentjes geven tijdens je dienst

Net zo leuk als complimenten ontvangen, of misschien wel leuker, is het géven van complimenten. Het is dus leuk om dit dan ook regelmatig te doen, vooral vandaag! Maar eigenlijk is het elke dag tijd voor een complimentje.

Probeer bij het geven van complimentjes oprecht te zijn. Een compliment komt extra krachtig en positief bij iemand binnen als deze persoonlijk is. Misschien vind je het heel inspirerend hoe een collega een bepaalde situatie heeft afgehandeld. Houd dit dan niet voor je, maar vertel het diegene. Of als je een leuke dienst hebt gedraaid met een collega, vertel diegene dan: ‘ik heb prettig met je samengewerkt!’. Een complimentje geven is een kleine moeite, maar voor de ontvanger van grote waarde.

Ontvang je zélf een complimentje? Wuif deze dan niet direct weg. Iemand is blij met je en jij mag dus ook blij met jezelf zijn! Bedank de ander en geniet er lekker van. En onthoud: wij van Zorgwerk zijn ook heel blij met jou!

Vorige
Vorige

Goed nieuws! Per februari 2023 kiest Amsta voor Zorgwerk als partner

Volgende
Volgende

6 tips: hoe jij als zorgprofessional de beste wordt in rapporteren en overdrachten!