Passie en visie in de zorg: Kelly’s inspirerende benadering van interim management en teamontwikkeling
Kelly begon haar carrière als hulpverlener in de zorg, waarna ze doorgroeide naar een management positie. Met haar ervaring in diverse zorgsectoren helpt Kelly organisaties zich te ontwikkelen en ondersteunt ze teams in hun groei. Haar focus ligt op het opbouwen van vertrouwen en het creëren van een positieve werksfeer. In dit interview deelt Kelly haar ervaring en visie op interim management in de zorg.
Wat inspireerde je om interim manager te worden?
Ik ben begonnen als hulpverlener na mijn opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) en heb gewerkt met jongeren met probleemgedrag en een licht verstandelijke beperking, en later als ambulant gezinsbegeleider voor gezinnen met ouders met een beperking. Binnen die organisatie kreeg ik de kans een traineeship te volgen om door te groeien naar een managementfunctie. Tijdens dat tweejarige traject stuurde ik twee locaties aan, had ik begeleiding van een manager en coach, en volgde ik trainingen zoals inspirerend leidinggeven en coaching.
Na het traineeship werkte ik twee jaar als unitmanager, in totaal twaalf jaar bij dezelfde organisatie. Daarna voelde ik dat het tijd was om mijn kennis te delen bij andere organisaties. Interim management bleek perfect te passen: telkens nieuwe uitdagingen aangaan en mijn weg vinden in onbekende situaties geeft me energie en voldoening.
Hoe lang werk je nu als interim manager?
In het begin was ik een beetje onzeker. Ik vroeg me af of ik het wel goed genoeg deed en of ik wel aan genoeg opdrachten zou komen. Maar inmiddels doe ik dit werk al 2,5 jaar, en ik heb nog geen moment zonder opdracht gezeten. Dat gaf me vertrouwen en bevestigde dat ik op de juiste plek zit. Ik ben er echt achter gekomen dat ik het ontzettend leuk vind om van organisatie naar organisatie te gaan. Ik ben niet gebonden aan één organisatie en haal juist veel energie uit het telkens opnieuw ontdekken van een nieuwe werkomgeving.
“Ik ben er echt achter gekomen dat ik het ontzettend leuk vind om van organisatie naar organisatie te gaan.”
Wat spreekt je aan in het werken als interim manager in de zorg?
Al op mijn veertiende wist ik dat ik andere mensen wilde helpen. Dat gevoel zat er van jongs af aan al in; ik voelde heel sterk dat ik de zorg in wilde en iets wilde betekenen voor anderen. Dat is ook hoe ik mijn carrière ben begonnen, als hulpverlener. Later heb ik de overstap gemaakt naar een leidinggevende rol, maar ook daarin lever je een bijdrage aan mensen.
Het mooie is dat ik nog steeds in de zorg werk, een sector waar mijn hart ligt. Ik voel dat ik niet alleen iets beteken voor de mensen binnen de organisaties waar ik werk, maar ook bijdraag aan een groter maatschappelijk belang. Als ik zie wat iedereen met zoveel passie doet en hoe zij zorg dragen voor anderen, dan kan ik alleen maar trots zijn. Het geeft me enorm veel voldoening om daar onderdeel van te zijn.
“Als ik zie wat iedereen met zoveel passie doet en hoe zij zorg dragen voor anderen, dan kan ik alleen maar trots zijn.”
Wat zijn volgens jou de belangrijkste vaardigheden die een interim manager nodig heeft?
Ik denk dat je snel moet kunnen schakelen. Je komt elke keer in een andere organisatie terecht, waar ze werken met andere systemen. Als je kijkt naar de inhoud van de functie van interim manager, wordt deze in verschillende organisaties ook anders ingevuld. Ik ben nu echt verantwoordelijk voor een hele locatie, maar ook budgetverantwoordelijk, dus ik heb ook de financiële zaken erbij. Bij een andere opdracht was ik bijvoorbeeld teamleider in een groot ouderenzorgteam, waar ik samenwerkte met meerdere teamleiders. Daar was een locatiemanager weer verantwoordelijk voor het geheel.
Het ligt er dus aan hoe een organisatie is ingericht, hoe de structuur is, en hoe jouw functie als interim manager eruitziet. Daar zit echt verschil in, dus schakelen is belangrijk. Daarnaast moet je ook proactief zijn. Je komt binnen en kunt niet achteroverleunen; je moet meteen aan de slag. Dingen uitzoeken, welke mensen heb ik nodig, wie zijn de juiste contacten? Communicatief vaardig zijn is daarbij belangrijk: je moet naar buiten durven treden, je mening kunnen geven, en netwerken. Intern moet je snel weten wie je nodig hebt om je werk goed te kunnen uitvoeren.
Een andere belangrijke vaardigheid is open en toegankelijk zijn. Omdat je snel wisselt van organisatie, moet je steeds opnieuw vertrouwen opbouwen met teams. Dat moet snel gebeuren, want je wilt ook snel stappen kunnen maken. Vertrouwen is de basis voor vooruitgang.
Wat zijn de grootste uitdagingen waarmee je te maken hebt gehad in je interim opdrachten?
Tijdens mijn eerste opdracht in de kinderopvang, waar ook plusopvang werd geboden voor kinderen met gedragsproblemen, stond ik voor een grote uitdaging. Door de manier waarop de plusopvang geboden werd en door onvoldoende vast personeel ontstonden er onveilige situaties. Ik realiseerde me al snel dat ik dit niet alleen kon oplossen en trok aan de bel bij de gebiedsmanager. Samen besloten we om de kinderen te verspreiden over reguliere BSO-groepen en de werkwijze aan te passen. Dit gaf meer rust en zorgde ervoor dat medewerkers beter in hun kracht kwamen. Hoewel ik deze verandering heb ingezet, vertrok ik een paar maanden later en heb ik niet kunnen zien hoe dit op lange termijn uitpakte. Wat ik wel merkte, was dat de medewerkers zich al meer ondersteund voelden en er een verbetering in de rust was.
Een andere uitdaging was het waarnemen van een manager die tijdelijk niet werkte vanwege haar re-integratieproces. Dit bracht spanning met zich mee, omdat ik beslissingen moest nemen zonder te weten of die zouden aansluiten bij haar visie. Het kan lastig zijn om in zo’n situatie je koers te bepalen, vooral als je weet dat de oorspronkelijke manager uiteindelijk terugkomt. Gelukkig kreeg ik in dit geval haar vertrouwen en de ruimte om mijn eigen aanpak te volgen, wat het proces een stuk makkelijker maakte. Toch blijft het een uitdaging om balans te vinden tussen je eigen keuzes en respect voor de rol van de oorspronkelijke manager.
Hoe pas je jouw leiderschapsstijl aan op de specifieke behoeften van zorgteams?
Ik heb inmiddels best wel wat teams mogen aansturen, en wat ik merk, is dat de sleutel tot succes vaak ligt in het horen, zien en complimenteren van mensen. Het creëren van die aansluiting is belangrijk. Veel ontevredenheid binnen teams komt voort uit het gevoel dat medewerkers zich niet gehoord of gezien voelen. Als je daarin investeert, zoals ik dat altijd doe in al mijn zorgteams, krijg je vaak een enorme verbetering in de sfeer en motivatie. Luisteren, interesse tonen en de mens zien, dat is iets waar iedereen behoefte aan heeft, of je nu in de zorg werkt of in het zakelijke bedrijfsleven.
“Ik heb inmiddels best wel wat teams mogen aansturen, en wat ik merk, is dat de sleutel tot succes vaak ligt in het horen, zien en complimenteren van mensen.”
Waarom heb je gekozen om via Zorgwerk Search en Interim Management te werken als Interim manager?
Zorgwerk heeft een breed netwerk en bedient verschillende sectoren binnen de zorg, zoals ouderenzorg, kinderopvang en gehandicaptenzorg. Dit maakt het voor mij erg interessant, omdat de diversiteit aan contacten en mogelijkheden groot is. Wat het extra prettig maakt, is dat ik Nanda als aanspreekpunt heb. Ze weet precies wat ik leuk vind, luistert goed naar mijn wensen en maakt daardoor altijd de juiste match. Het contact met haar is voor mij erg fijn; ik kan goed met haar sparren, en dat maakt het samenwerken heel aangenaam.
“Wat het extra prettig maakt, is dat ik Nanda als aanspreekpunt heb. Ze weet precies wat ik leuk vind, luistert goed naar mijn wensen en maakt daardoor altijd de juiste match.”
Wat is voor jou het grootste voordeel van werken als interim manager?
Wat ik leuk vind, is dat je snel resultaat kunt boeken. Je kunt iets rechtzetten en dan weer doorgaan. Iedere keer werk je met een nieuw team, nieuwe dynamieken en nieuwe organisaties met hun eigen manier van werken. Het is ook heel leerzaam, want bij iedere organisatie haal je wel iets uit de manier van werken die zij hebben. Dat kun je dan weer meenemen naar de volgende organisatie. Je ontwikkelt jezelf continu. Bijvoorbeeld, van mijn allereerste organisatie heb ik een bepaalde manier van vergaderen meegenomen, die veel efficiënter was. Toen ik in de ouderenzorg kwam, waren we veel aan het vergaderen en dacht ik: dit kan veel sneller en efficiënter. Zo kon ik de kennis die ik bij die andere organisatie had opgedaan, toepassen en de vergaderingen daar effectiever maken.
Wat zijn de voordelen van het werken via Zorgwerk Search en Interim Management, zowel voor jou als de organisaties waar je werkt?
Voor mij is het voordeel dat jullie een breed netwerk hebben. Daarnaast vind ik het prettig dat de administratie uit mijn handen wordt genomen. Ik lever wekelijks mijn uren in en factureer naar jullie, waardoor ik daarin ontlast word. Ook vind ik het een voordeel dat, als ik ergens tegenaan loop, ik altijd kan sparren.
“Voor mij is het voordeel dat jullie een breed netwerk hebben. Daarnaast vind ik het prettig dat de administratie uit mijn handen wordt genomen.”
Kun je een voorbeeld geven van een verandering die je hebt doorgevoerd en de impact die dit had op de organisatie en het zorgpersoneel?
In de ouderenzorg werkte ik met drie teamleiders, maar ik stuurde in mijn eentje drie afdelingen aan met ongeveer 60 medewerkers. Dat was heel intensief. Vanuit mijn ervaring heb ik toen aangegeven dat als je een afdeling wilt stabiliseren en echt aandacht voor de medewerkers wilt hebben, het echt verstandig is om een extra manager in te zetten, als daar financieel ruimte voor is. Het is gewoon veel om in je eentje 60 medewerkers direct aan te sturen. Ze hebben hier gehoor aan gegeven, en dat vond ik super tof. Ze hebben voor één afdeling een andere manager aangenomen, misschien voor minder uren, maar wel iemand die extra ruimte bood voor ontwikkeling en verandering. Het gaf degene die ik verving veel meer ruimte om zich te concentreren op andere zaken.
Wat is je mooiste project?
Overal heb ik mooie momenten en voldoening. Ze zijn allemaal op hun eigen manier, heb ik er echt iets uit gehaald of iets kunnen geven. Uit iedere opdracht haal je iets en geeft het iets.
Hoe blijf je jezelf ontwikkelen als interim manager?
Wat natuurlijk leuk is dat ik heel veel andere leidinggevenden leer kennen dus dat kan ook inspireren. En daarnaast zit ik ook wel eens te denken om een module te volgen zoals verandermanagement. Op die manier kan je ook jezelf blijven ontwikkelen. Het ligt eraan welke opdracht ik ga doen en waarbij ik de theorie mooi kan toe te passen in de praktijk.
“Wat natuurlijk leuk is dat ik heel veel andere leidinggevenden leer kennen dus dat kan ook inspireren.”
Wat doe je graag in je vrije tijd?
Ik sport wel, maar niet heel intensief; gewoon om fit te blijven. Ik vind het ook leuk om naar festivals te gaan. Verder heb ik een gezin met twee kinderen en een man, en we doen graag gezellige dingen samen, zoals naar het strand of het bos. We ondernemen van alles. Aan de andere kant vind ik het ook heerlijk om, na een hectische werkdag, lekker in mijn pyjama te kruipen en B&B Vol Liefde te kijken. Hahaha!
Waar haal jij energie uit?
Uitdagingen en mensen helpen, daar haal ik echt energie uit. Vooral als mensen met plezier naar hun werk komen. Want wat het vaak is: de medewerkers die de zorg verlenen, of in de kinderopvang werken, daar draait het om. Als zij goed in hun vel zitten, zitten de bewoners, cliënten of kinderen ook goed in hun vel, en krijgen zij gewoon goede zorg aangeboden. Kwalitatief goede zorg. En als medewerkers blij zijn met hun werk en werkplezier ervaren, zie je dat gewoon terug in hoe zo'n dag verloopt. Daar krijg ik ook echt energie van.
“Uitdagingen en mensen helpen, daar haal ik echt energie uit.”
Als je een boodschap zou mogen meegeven aan iedereen die het overweegt om als interim manager te werken, wat zou dat dan zijn?
Als je goed kunt scherp blijven, energie krijgt van uit je comfortzone gaan en houdt van een uitdaging, dan is interim management echt iets voor jou.