3 Tips voor een hogere kwaliteit van zorg
Het leveren van hoogwaardige zorg is essentieel voor het welzijn van de zorgvragers.
Hier zijn drie belangrijke tips om de kwaliteit van zorg te verbeteren.
1. Rapporteren en overdracht doen
Als zorgprofessionals kennen we het allemaal: rapporteren en overdracht doen. Dit is het proces waarbij je de belangrijkste informatie over de dag van een cliënt vastlegt, waarna je aan het einde van jouw dienst gerust de cliënt over kan dragen aan de volgende zorgverlener. Voor de continuïteit en kwaliteit van de zorg is het van groot belang dat dit op de juiste manier gebeurt. Zeker als flexibele zorgmedewerker kan het soms lastig zijn om je werk goed te doen als er geen goede overdracht is geweest
Lees in dit artikel hoe je op een goede manier kan rapporteren en een overdracht doet.
2. Continu leren en ontwikkelen
Als zorgverlener is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen door middel van bijscholing, trainingen en het delen van kennis met collega’s. Dit helpt om je bekwaamheden en kennis up-to-date te houden.
Via de Zorgwerk Academy kunnen uitzendmedewerkers gratis deelnemen aan verschillende trainingen.
Daarnaast is het goed om je als verzorgende of verpleegkundige in te schrijven in het Kwaliteitsregister V&V. Dit register is een hulpmiddel waarmee je activiteiten op het gebied van leren en ontwikkelen kunt vastleggen in een persoonlijk portfolio.
3. Goede communicatie
In de zorg gaat het om meer dan alleen medische handelingen en zorgtaken. Het gaat om mensen echt begrijpen, geruststellen en helpen. Maar hoe zorg je ervoor dat een gesprek met een cliënt niet alleen functioneel, maar ook warm en fijn is? Gesprekstechnieken in de zorg kunnen helpen bij goede communicatie en goede communicatie is betere zorg.
In deze blog bespreken we verschillende gesprekstechnieken die belangrijk zijn in de zorg en waarom goede communicatie belangrijk is.
Door deze drie tips toe te passen, kan je de kwaliteit van zorg die je levert aanzienlijk verbeteren, wat leidt tot een hogere cliënttevredenheid.