Een Zorgwerk-legende: Annelies
In de zorg zijn er mensen die een onschatbare impact maken. Annelies is zo’n persoon. Op 65-jarige leeftijd heeft ze meer dan 15.000 prestatiepunten bij Zorgwerk verzameld en mag ze zich met trots een "Legend" noemen. Na 47 jaar trouwe dienst in de zorg, blijft ze haar passie voor het vak met enthousiasme delen. In dit interview duiken we in haar inspirerende verhaal en ontdekken wat haar drijft om al die jaren in de zorg te blijven werken.
Kun je iets vertellen over hoe je in de zorg terecht bent gekomen?
Mijn avontuur in de zorg begon eigenlijk heel toevallig. Ik volgde de opleiding Kinder- en Jeugdverzorging, maar in die tijd waren de peuterspeelzalen nog maar halve dagen open. Dat was voor mij geen haalbare optie. Gelukkig kwam mijn leerkracht met een andere suggestie: “Waarom probeer je niet om bij het Sophia Kinderziekenhuis te werken?”
Aangezien ik heel graag met kinderen wilde werken, besloot ik het een kans te geven, zonder precies te weten waar ik op solliciteerde. Op die manier ben ik de verpleging ingerold. Wat begon als een passie voor het werken met kinderen, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een liefde voor de zorg als geheel.
Hoeveel jaar werk je nu in de zorg (als verzorgende IG, helpende en verpleegkundige)?
Van oorsprong ben ik verpleegkundige, een carrière die ik op mijn 18e ben begonnen, dat is inmiddels 47 jaar geleden. Gedurende deze jaren heb ik een groot deel van mijn tijd in ziekenhuizen en verpleeghuizen gewerkt.
In de laatste jaren ben ik meer actief als verzorgende IG, voornamelijk omdat ik nu in de thuiszorg werk, waar de vraag naar verpleegkundigen vaak beperkt is. Maar als het nodig is en er geen verzorgende beschikbaar is, vind ik het niet erg om als helpende aan de slag te gaan.
“Ik ben met mijn 18e begonnen en dat is nu 47 jaar geleden.”
Waarom heb je voor Zorgwerk gekozen?
Ik ben voor Zorgwerk gaan werken, omdat jullie het grootste aanbod aan diensten hebben. Aangezien ik geen auto heb, is het voor mij belangrijk om dichtbij huis te werken. Wat ik zo fijn vind aan Zorgwerk, is dat ik de vrijheid heb om zelf te kiezen waar ik wil werken.
Wat zijn volgens jou de voordelen van werken via Zorgwerk?
Wat ik het fijnste vind aan werken via Zorgwerk, is de flexibiliteit die het biedt. Ik kan zelf bepalen wanneer, hoeveel en welke diensten ik werk, of dat nu ochtenden, avonden of nachten is. Er is niemand die dat voor je bepaalt, die keuze is helemaal aan mij.
Bijvoorbeeld in een periode waarin ik me niet lekker voel, kan ik mijn werkdruk verlagen. Voel ik me daarentegen energiek en gemotiveerd, dan werk ik graag wat meer. Dit is voor mij het grootste voordeel van het werken via Zorgwerk. Bovendien krijg ik de kans om verschillende functies en werkomgevingen te verkennen, waardoor ik alles kan ontdekken en wat er allemaal mogelijk is in de zorg.
“Er is niemand die dat voor je bepaalt, die keuze is aan mij”
Wat vind je het mooiste van werken in de zorg?
In de thuiszorg zie je mensen vaak maar kort, soms zelfs maar één keer, en dan is het tijd om weer verder te gaan. Ondanks die beperkte tijd is het voor mij belangrijk om een connectie te maken, zelfs met degenen die ik maar kort ontmoet.
Hoewel verpleegtechnische handelingen belangrijk zijn, vind ik het contact met de cliënt nog waardevoller. Vaak zie je mensen op hun kwetsbaarste momenten. Een simpel praatje kan enorm veel betekenen voor hen. Soms ben jij de enige die ze zien, en als je even aandacht schenkt, merk je vaak dat ze dat enorm waarderen.
Wanneer ik hoor: "Je mag nog een keer terugkomen," weet ik dat ik mijn werk goed heb gedaan. Dat bevestigt voor mij dat het persoonlijke contact en de aandacht die ik geef, een groot verschil maken in het leven van de cliënt.
Wat zijn de grootste lessen die je hebt geleerd in je tijd in de zorg?
In de zorg doe je niet alleen veel nieuwe mensenkennis op, maar je leert ook snel situaties inschatten. Wanneer ik iemand voor het eerst ontmoet, kan ik vaak binnen twee minuten inschatten hoe diegene in elkaar zit. Maar het is niet alleen het contact met anderen dat waardevol is, ik leer ook veel over mezelf.
In het begin voelde ik me vaak erg moe na het werk. Na verloop van tijd begon ik te reflecteren op mijn ervaringen en ontdekte ik dat ik eigenlijk een behoorlijk introvert persoon ben. Ik kan goed met mensen omgaan, maar ik functioneer het beste in 1-op-1 gesprekken. Groepssituaties, zoals met vier mensen, gaan ook nog wel, maar op een drukke verjaardag merk ik dat ik na een uur moet weggaan omdat ik overprikkeld raak.
Een andere belangrijke les die ik heb geleerd, is om snel te handelen, soms zelfs voordat ik goed nadenk. Een ervaring in het verpleeghuis blijft me bij: ik was alleen samen met een portier en zorgde voor een mevrouw die overdag medicatie had gekregen. Plotseling belde ze me en zei: "Het gaat niet goed, mijn tong is helemaal dik en ik krijg geen adem meer." In een flits belde ik de dokter, gaf haar een spuitje en zorgde ervoor dat ze haar pillen nam. Gelukkig kwam alles goed. De volgende dag zei ze: "Ik was zo blij dat je er was. “Je was zo rustig en je deed meteen het juiste." Ondertussen had ik zelf een hartslag van 200, maar in dat moment deed ik gewoon wat nodig was.
Hoe zorg je ervoor dat je cliënten zich gehoord en gewaardeerd voelen?
Aandacht en tijd zijn belangrijk in de zorg. Ik ben ervan overtuigd dat vooral bij lastige cliënten, het vaak effectiever is om eerst even te gaan zitten en te vragen hoe het met hen gaat, in plaats van direct over te gaan tot de benodigde handelingen.
Bij mensen met dementie speelt het gevoel van controle een grote rol. Vaak zeggen ze: "Ik ben al gewassen, en ik ga niet mee." Maar als je de tijd neemt om te luisteren en een gesprek aan te knopen, zie je vaak dat ze meer openstaan voor samenwerking. Door deze verbinding te maken, kun je hen geruststellen en hun vertrouwen winnen.
In plaats van de focus te leggen op de taken die gedaan moeten worden, is het waardevol om te investeren in de relatie. Dit leidt niet alleen tot een soepelere zorgervaring, maar ook tot een grotere tevredenheid voor zowel de cliënt als de zorgverlener.
“Aandacht en tijd zijn belangrijk in de zorg”
Welke kwaliteiten zijn volgens jou belangrijk voor iemand die in de zorg wil werken?
De kwaliteiten die je moet hebben voor het werk zijn flexibiliteit, empathie en stressbestendigheid. Het werk is niet meer te vergelijken met vroeger.
Hoe blijf je gemotiveerd en positief in je werk, vooral in moeilijke tijden?
Een goede thuisbasis en een goede werk-privébalans zijn belangrijk in moeilijke tijden. Ik ben iemand die zichzelf snel kan verliezen in alles wat ik doe, niet alleen in het werkveld. Een goede werk-privébalans is erg belangrijk. Daarnaast is een goed team dat elkaar opvangt ook erg belangrijk. Zo kan je toch even zeggen als het wat minder gaat en kan je steun halen uit je team.
Wat zijn belangrijke vaardigheden die je hebt ontwikkeld tijdens je werk in de zorg?
Als eerste ben ik flexibel geworden, maar dit leer je vanzelf als je werkt in de zorg. Ook ben ik stressbestendig en kan veel beter mijn grenzen aangeven. Ik denk dat dit vaardigheden zijn die ik met de tijd heb ontwikkeld.
Wat hoop je dat mensen beter begrijpen over het werk in de zorg?
De grootste misvatting in het werken in de zorg is dat het alleen billen wassen is, maar het is juist superdivers. De zorg is van schoolverpleegkundigen, consultatiebureaus, ziekenhuizen, op werken in de ambulance. De zorg is echt breed en waardevol.
“De zorg is echt breed en waardevol”
Als je een boodschap zou mogen meegeven aan iedereen die het overweegt om in de zorg te werken, of voor mensen die al werken in de zorg, wat zou dat dan zijn?
De zorg is prachtig en goede zorghandelingen zijn belangrijk, maar vergeet niet te kijken naar de mensen zelf. Vraag je af waarom het gedrag van een cliënt zo is en wees geïnteresseerd. Iedereen is anders en iedereen heeft zijn of haar eigen manier van met elkaar omgaan. Dus verdiep je meer in de mensen achter het wondje en de sondevoeding.