De power van gastvrijheid in de ouderenzorg

Zorgwerk werken in de zorg - Foto van zorgprofessional met zorgvrager, passende bij gastvrijheid in de zorg

Gastvrijheid in de ouderenzorg is enorm belangrijk. Een arm om de schouder, een huiselijke sfeer of een extra keer vragen ‘kan ik iets voor u doen’, creëert een omgeving waarin bewoners (en hun gasten) zich thuis voelen.

Bij Zorgwerk vinden wij aandacht in de zorg extra belangrijk. Gastvrijheid is de power van de zorg. Deze 6 tips dragen bij aan een gastvrije omgeving.

Tip 1: Leer bewoners kennen voor een extra glimlach

Aan het begin én het einde van jouw werkdienst loop je altijd een ronde voor de overdacht. Het is dan tegelijk ook fijn als je dit moment pakt om bewoners extra goed te leren kennen. Hierdoor kun je je een beter beeld vormen van hun specifieke wensen en behoeften. Daarnaast helpt het om een band op te bouwen en het vertrouwen te vergroten. Dit helpt bewoners om zich meer op hun gemak te voelen en het draagt bij aan een betere kwaliteit van zorg.


Tip 2: Respecteer de privacy

Iedereen heeft recht op privacy. In verzorgings- en verpleeghuizen geven bewoners zorg uit handen en daar komt veel vertrouwen bij kijken. Gastvrijheid staat daarom ook voor het geven van  privacy. Probeer de ‘eigen ruimte’ van bewoners zoveel mogelijk te respecteren en vraag regelmatig om toestemming. Laat ze weten dat je beschikbaar bent als ze iets nodig hebben. Dit geeft een gevoel van vertrouwen en veiligheid.

Tip 3: ‘Kan ik nog iets voor u doen?’

‘Kan ik nog iets voor u doen?’ is een vraag die je regelmatig kan stellen. Zo laat je zien dat je betrokken en geïnteresseerd bent, en bewoners krijgen het gevoel dat ze gehoord en gezien worden. Vaak zijn het de kleine dingen die een groot verschil maken. Even de post voorlezen bijvoorbeeld, haren kammen of een kort kaartspelletje doen.

Tip 4: Mi casa es su casa

Een prettige samenwerking met de familie van bewoners is belangrijk en komt de zorg zeker ten goede. Laat weten dat zij welkom zijn. Je kan ze bijvoorbeeld laten weten welke activiteiten jullie ondernemen en ze hier ook voor uitnodigen. Zo betrek je ze bij het leven van hun familielid binnen het verzorgings- of verpleeghuis.

Tip 5: Toon échte interesse

Iedereen wil zich gehoord en gezien voelen. Neem een bewoner bijvoorbeeld eens uit wandelen of drink samen een kopje koffie en vraag heel bewust naar zijn of haar verhaal en interesses. Echte interesse tonen helpt om een persoonlijke connectie tot stand te brengen. Ook kun je zo opmerken wanneer een bewoner zich eenzaam of down voelt en net een beetje die extra aandacht nodig heeft.

Tip 6: Humor is key

Gelukkig hoeft het allemaal niet zo serieus. Glimlach, maak grapjes, zing liedjes of doe een dansje. Bewoners zullen dit prachtig vinden en zich veilig en welkom voelen. Ook vermindert dit stress en spanning en zorgt het voor een flinke dosis positiviteit. En dat is gezond, voor iedereen!

Resultaat: een fijnere werkplek voor iedereen

Deze tips zullen je helpen om de gastvrijheid in de zorg te verbeteren en een fijnere werkplek te creëren. Bewoners zullen zich meer op hun gemak voelen, er zal meer openheid zijn, meer aandacht, meer betrokkenheid en meer levendigheid. Kortom: ook een fijnere werkplek voor jou! Benut deze tips dus om de bewoners te laten voelen dat ze speciaal zijn.

Meer weten hoe jij het meeste uit jouw dienst kan halen? Via onze Zorgwerk Academy bieden wij voor zorgprofessionals gratis trainingen aan over collegiale ontmoetingen, waarbij het thema gastvrijheid besproken wordt. Schrijf je gemakkelijk in via de app bij ‘Dienstenradar – Training, Intervisie en Ikigai’ en wie weet zien we je snel!

Vorige
Vorige

6 tips: hoe jij als zorgprofessional de beste wordt in rapporteren en overdrachten!

Volgende
Volgende

Wat is Ikigai en hoe kan ik het gebruiken in mijn werk?